You handmade me {happy}

The greatest d.i.y. project is living happily.

Τέχνη= Έκφραση= Επανάσταση

”Soyons réalistes, demandons l’ impossible!”-” Είμαστε ρεαλιστές, απαιτούμε το ακατόρθωτο!”

''Μια νεολαία που ανησυχεί πολύ συχνά για το μέλλον"

”Μια νεολαία που ανησυχεί πολύ συχνά για το μέλλον”

Ο Μάης του ’68 ήταν αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη επαναστατική γενική απεργία που έχει λάβει χώρα στην ιστορία. Η χρονική αυτή περίοδος ταυτίστηκε με μια κοινωνική επανάσταση χωρίς προηγούμενο. Πολλές και σημαντικές εξελίξεις οι οποίες είχαν ως κατάληξη την απόκτηση κοινωνικών αξιών, φιλελεύθερων ιδεών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Μαζί με τον εξεγερμένο λαό, συνθήματα και γκράφιτι στους τοίχους ‘φώναζαν’ για την απελευθέρωση του λαού από τα δεσμά του συντηρητισμού. Εκείνο το Μάη, η εξουσία ήταν η φαντασία.

‘Ήρθα. Είδα. Πίστεψα.’

‘Απαγορεύεται το απαγορεύεται.’

‘Η φαντασία στην εξουσία.’

Με άλλα λόγια, ό,τι ακούστηκε λίγο πολύ, ό,τι γράφτηκε, ό,τι εκφράστηκε περίτεχνα με απλούς, λακωνικούς και κυρίως κατανοητούς συμβολισμούς μέσα από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης εκείνων των ημερών, τις αφίσες στους τοίχους της πόλης, το δυνατότερο όπλο που είχαν οι διαδηλωτές. Οι αφίσες, που μπορούσε ο κόσμος, μέσω αυτών, να αποτυπώσει δυναμικά και με έναν ευφυέστατο τρόπο τα νοήματα της εξέγερσης.

''Εργαζόμενοι, Γάλλοι και μετανάστες, ενωμένοι''

”Εργαζόμενοι, Γάλλοι και μετανάστες, ενωμένοι”

‘Η ομορφιά είναι στο δρόμο’. Μαζί με τις καλές τέχνες. Το πλήθος, οι φοιτητές και οι εργαζόμενοι, από τη μια μεριά και από την άλλη το πρόσωπο της εξουσίας. Αυτοί ήταν οι πρωταγωνιστές που εμφανίζονταν με συγκεκριμένους συμβολισμούς στην κάθε αφίσα. Σκοτεινά χρώματα, ασπίδες, κλομπ και σχέδια χωρίς λεπτομέρειες. Πρόσωπα χωρίς μάτια, με κράνη και γυαλιά, να συνιστούν την τυφλή βία, τα όργανα που απλώς εκτελούσαν, την αστυνομία. Σε αντιδιαστολή με αυτή τη σκοτεινή πλευρά βρίσκεται ο λαός, το πλήθος, ο εργάτης, το εργοστάσιο. Εξ’ ίσου λιτά σύμβολα, όπως πρόσωπα με μάτια και χέρια αυτή τη φορά, άλλες φορές μικρές κηλίδες οι οποίες ισοδυναμούσαν με το σύνολο των ανθρώπων, φόρμες, εργαλεία (κυρίως απεικονίζονταν το γαλλικό κλειδί) κλπ. Όσον αφορά τα εργοστάσια, φαίνεται να απεικονίζονται όπως ήταν στην εποχή του Λαϊκού Μετώπου, με την χαρακτηριστική οδοντωτή γυάλινη οροφή και την καμινάδα.

Ποιος είναι όμως ο καλλιτέχνης που εμπνεύστηκε και δημιούργησε αυτές τις αφίσες; Πάνω από 500 διαφορετικές αφίσες έχουν καταγραφεί και μόλις ένα πολύ μικρό κομμάτι από αυτό το αρχείο φέρει κάποια υπογραφή από δημιουργό. Οι περισσότερες αφίσες είναι αποτέλεσμα αρκετά σκληρής και πάνω απ’ όλα συλλογικής δουλειάς. Φυσικά το πρώτο ξεκίνημα έγινε από την Σχολή Καλών Τεχνών όπου μαζί με λοιπούς εθελοντές προχώρησε στη δημιουργία του πρώτου Λαϊκού Εργαστηρίου. Στην συνέχεια βέβαια, ακολούθησαν αυτήν την προσπάθεια και κάποιες άλλες σχολές όπως αυτή των Διακοσμητικών Τεχνών, της Φυσικομαθηματικής, της Ιατρικής, οι οποίες άνοιξαν κι αυτές με την σειρά τους κι άλλα λαϊκά εργαστήρια.

Δεν ήταν εύκολη η επιλογή των σχεδίων και των συνθημάτων που θα αναγραφόταν στην κάθε αφίσα. Μέσω γενικών συνελεύσεων παίρνονταν αυτές οι αποφάσεις και μετά από πολύωρες συζητήσεις βέβαια που γίνονταν και προβληματισμένοι πάντοτε οι δημιουργοί για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να εκφράζονται μέσω των αφισών (και κατά συνέπεια των συνοδευτικών τους συνθημάτων) κατέληγαν στο ποιες ιδέες και απόψεις πρέπει να περάσουν, να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, πριν τη δημιουργία μιας αφίσας, άνοιγαν πολύωρες συζητήσεις, εκφράζοντας ο καθένας τις πολιτικές του σκέψεις. Αλλά και μετά τη δημιουργία μιας αφίσας, γίνονταν διορθώσεις, αλλαγές ή ακόμη και απορρίψεις.

''Απελευθερώστε τα βιβλία'', Εθνική βιβλιοθήκη

”Απελευθερώστε τα βιβλία”, Εθνική βιβλιοθήκη

Η μέθοδος η οποία χρησιμοποιήθηκε για την τύπωση των αφισών αυτών, ήταν εκείνη της μεταξοτυπίας, με χρήση ενός ή το πολύ δύο χρωμάτων σε κάθε τελάρο (κυρίως μαύρο- κόκκινο). Σε προκήρυξη που μοιράζονταν στην σχολή Καλών Τεχνών αναφέρονταν αναλυτικά, πέρα από το πως εφαρμόζεται η μέθοδος της μεταξοτυπίας και τα υλικά τα οποία ήταν απαραίτητα όπως τελάρα ξύλινα, μετάξι ή νάιλον, μελάνια μεταξοτυπίας, γόμα (υγρό το οποίο πλαστικοποιείται αφού στεγνώσει) για τη δημιουργία των κειμένων- γραμμάτων, ταινίες tesa κλπ. Επιπλέον γίνονταν αναφορά και στον τρόπο με τον οποίο μπορούσε κανείς να διορθώσει πιθανά μικρά λάθη κατά τη διάρκεια της τύπωσης.

Πέρα των αφισών, ένας άλλος ακόμη πιο έμμεσος τρόπος έκφρασης, ήταν αυτός του κουκλοθέατρου. Το λαϊκό γαλλικό κουκλοθέατρο βοήθησε με παραστάσεις σατιρικού κυρίως περιεχομένου, σε ανοιχτούς χώρους όπως σε πλατείες, αυλές σχολών κλπ, να διαδώσει κι αυτό απόψεις και να βοηθήσει στην στήριξη του επαναστατικού αγώνα με έναν δικό του, πιο ευχάριστο τρόπο. Η δημιουργία του συνδέεται άμεσα με την δημιουργία των αφισών.

Μέχρι σήμερα οι αφίσες του Μάη είναι αντικείμενα πολλών συλλεκτών. Έχουν επανεκτυπωθεί πολλές από αυτές και κάποιες από τις αυθεντικές έχουν βρεθεί σε μουσεία πλέον. Μπορεί οι αφίσες σαν αντικείμενα να εκτίθενται σαν κοινά έργα τέχνης σε βιβλιοθήκες και μουσεία και ακόμη χειρότερα να κοστολογούνται και να πωλούνται σε ενδιαφερόμενους συλλέκτες, οι ιδέες όμως οι οποίες αντικατοπτρίστηκαν μέσω αυτών, δεν είναι δυνατό να τύχουν τέτοιας μεταχείρισης και αυτό όσο θα υπάρχουν εκείνοι που θα πιστεύουν ότι ‘τότε ακόμη και οι τοίχοι είχαν λόγο’.

''Στο διάολο τα σύνορα!''

”Στο διάολο τα σύνορα!”

This slideshow requires JavaScript.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on May 1, 2014 by in Art is in my he[art] and tagged , , , , .

today is…

May 2014
S M T W T F S
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Follow You handmade me {happy} on WordPress.com

Categories

Follow on Bloglovin
%d bloggers like this: